Wszystko o:

żelazo w jedzeniu

podpis główki

Żelazo

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina transportująca tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w płucach i rozprowadza po całym organizmie, co bez żelaza nie było by to możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie organizmu.

Niedobór żelaza powoduje m.in.: spadek sprawności fizycznej, zmęczenie, obniżenie możliwości koncentracji i sprawności umysłowej, bladość cery, łamliwość paznokci, nadmierne wypadanie włosów, niesprawność pamięci i zły nastrój, zmniejszenie odporności, zaburzenia rytmu pracy serca, zaburzenia krążenia, bóle głowy, zaparcia, spadek apetytu.

Źródła żelaza w pokarmach: chuda wołowina, mięso królika, podroby (zwłaszcza wątroby), żółtka jaj, zielone warzywa, rośliny strączkowe, w burakach, czerwona kapusta, papryka, produkty pełnoziarniste. By wchłanianie żelazo było prawidłowe, należy zadbać również o witaminę C w diecie.

wizu

Produkty bogate w żelazo - jakie warto wybierać?

Produkty bogate w żelazo - jakie warto wybierać?

Każdy człowiek pragnie zachować pełne zdrowie możliwie jak najdłużej. Oczywiście, nie jest to wcale takie łatwe - zwłaszcza we współczesnych czasach, gdzie mimo znaczących postępów w medycynie codzienny tryb życia (czyli siedzący) czyni nam największą szkodę. Coraz więcej osób zwraca jednak uwagę na to, ażeby pamiętać o aktywności fizycznej oraz o zdrowym, zrównoważonym odżywianiu. Dzięki temu dostarcza się do organizmu cenne witaminy i mikroelementy, które pomagają w zachowaniu zdrowia. Jednym z nich jest żelazo - które niestety u wielu osób jest na zbyt niskim poziomie. Tymczasem jest ono istotne dla każdego - zwłaszcza zaś dla kobiet w ciąży. Jakie są produkty bogate w żelazo? Które przydadzą się najbardziej i dla uzupełnienia poziomu szczególnie warto je wybierać?

Dieta wątrobowa - co można jeść, a czego nie?

Wątroba jest częścią układu pokarmowego, ale również bierze udział w procesie termoregulacji, magazynuje żelazo oraz pomaga w usuwaniu toksyn. Z tego względu jej poprawna praca jest szalenie istotna, a jednocześnie narząd ten jest stale narażony na uszkodzenia. W niektórych przypadkach - gdy z wątrobą jest już źle, albo człowiek musi ją uchronić przed uszkodzeniem - konieczne jest zastosowanie odpowiedniej diety. Dieta wątrobowa - lekkostrawna, z ograniczeniem ilości tłuszczu - jest w takim wypadku niezbędna. Wiele osób nie wie jednak na czym dokładnie ona polega - co można jeść, a co jest zabronione? Jak wygląda przykładowy jadłospis?

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

Poznaj popularne duety w kuchni i sprawdź czy są korzystne dla organizmu, czy wręcz przeciwnie. Niektóre goszczą na naszych stołach od wieków. Gospodynie wiedzą, co robią?

Weganizm - na czym polega i czy jest bezpieczny?

Weganizm - na czym polega i czy jest bezpieczny?

żywieniowych - w takiej kombinacji, żeby ustrzec się jakichkolwiek niedoborów pokarmowych. Konieczne jest również przyswajanie białka roślinnego w obecności witaminy C, która zwiększa przyswajalność żelaza. Dzięki temu można się ustrzec przed niedoborem tego pierwiastka. Należy również pamiętać o suplementacji

Szpinak bogaty w żelazo? Wcale nie! Ma jednak inne zalety

Szpinak bogaty w żelazo? Wcale nie! Ma jednak inne zalety

, żelazo, magnez oraz mangan. Jeśli chcesz korzystać ze wszystkich dobrodziejstw szpinaku, jedz go w formie nieprzetworzonej, surowy. Ale nie martw się – podsmażony, upieczony czy ugotowany też będzie wartościowy. Najszybciej ze szpinaku ucieka witamina C. Jeżeli nie wykorzystasz warzywa prędko

Nasiona chia - jakie mają właściwości i jak je jeść?

Nasiona chia - jakie mają właściwości i jak je jeść?

wytężoną pracę umysłową albo uczą się. Dodatkowo, kwasy te wpływają na uspokojenie, a nawet zmniejszenie objawów depresji , a u osób starszych demencji . Żelazo Nasiona szałwii hiszpańskiej są również bogate w żelazo i zawierają więcej tego pierwiastka niż liście szpinaku . W 100 g nasion chia

Dyspepsja: przyczyny, objawy, leczenie

Dyspepsja: przyczyny, objawy, leczenie

miesiąca. Dolegliwości najczęściej nasilają się po jedzeniu, ale mogą pojawić się również na czczo lub nie być związane z jedzeniem. Dyspepsja może być mylona z wieloma innymi schorzeniami układu pokarmowego . Aby dokonać dokładnej diagnostyki należy udać się do lekarza gastrologa i przeprowadzić badanie

Soczewica - wartości odżywcze i właściwości zdrowotne soczewicy

Soczewica - wartości odżywcze i właściwości zdrowotne soczewicy

złego cholesterolu i obniżyć ciśnienie. Niektóre badania sugerują, że dieta bogata w warzywa strączkowe chroni przed miażdżycą , w konsekwencji - chorobami układu krążenia, takimi jak udar mózgu czy zawał serca . Skorzystają także osoby z anemią , zarówno tą spowodowaną niedoborami żelaza, jak

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych na niedokrwistość

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych na niedokrwistość

- zbyt małą ilością dobrze przyswajalnego żelaza w naszym pożywieniu). Wśród osób szczególnie narażonych na tego typu braki są chociażby osoby na ścisłej diecie wegetariańskiej, stosujące zbyt restrykcyjne diety odchudzające, a także ci, którzy opychają się w nadmiarze jedzeniem wysoko przetworzonym

Odchudzasz się? Ćwiczysz? Te produkty pomogą ci szybciej osiągnąć cel

Odchudzasz się? Ćwiczysz? Te produkty pomogą ci szybciej osiągnąć cel

? W takim razie tak zbilansuj dietę, aby każdego dnia w Twoim menu znalazły się produkty białkowe. Dobrym źródłem białka są: tuńczyk (jedząc go, dodatkowo dostarczasz organizmowi witaminę D, wapń i żelazo), indyk i jajka (witaminy z grupy B, żelazo), warzywa strączkowe (żelazo, magnez, błonnik). W

Bób: niewątpliwie pyszny, ale czy zdrowy? Kto nie powinien go jeść?

Bób: niewątpliwie pyszny, ale czy zdrowy? Kto nie powinien go jeść?

Jedzenie wątróbki przy cukrzycy

Moja koleżanka z cukrzycą typu I powiedziała mi ostatnio, że osobom z tą chorobą nie zaleca się jedzenia wątróbki. Chciałabym wiedzieć dlaczego? Z czym to jest związane? Ma ona częste problemy z anemią i radziłam jej właśnie jedzenie wątróbki raz na jakiś czas, ale ponoć lekarz jej powiedział, że

Problem z niedoborem żelaza

Już od paru dobrych lat, mam problem z niedoborem żelaza. Krew próbowałam oddawać już wielokrotnie, lecz nie byłam dopuszczona. Uważam, że odżywiam się dobrze, jem duzo warzyw owoców, wątróbkę wieprzową, natkę pietruszki, zakwaszam posiłki cytryna, bądź kapustą kiszona. Moje miesiączki też nie są

Wysoki poziom żelaza we krwi

, ale nie będziemy tego diagnozować. Badanie mogę ewentualnie powtórzyć za 3-4 miesiące. Zaznaczam, że nie brałam żadnych preparatów, które mogłyby podwyższać poziom żelaza, nie jem czerwonego mięsa, zieleninę w umiarkowanych dawkach, itp. Czy mam czekać te 3-4 miesiące i ponowić badania czy też lepiej

Hemoglobina we krwi

morfologii tzn. ilość czerwonych krwinek (RBC), średnią objętość krwinki (MCV), hematokryt (HCT). Istnienie wiele powodów niedokrwistości: utrata krwi (krwawienia z przewodu pokarmowego, dróg moczowych czy rodnych), zmniejszone wytwarzanie (niedobór żelaza, kwasu foliowego czy witaminy B12) lub też

Anemia i co dalej

zostały. Lekarka zleciła aby jeszcze przez 2 tyg. przyjmować żelazo. Objawy po tym czasie nie ustąpiły i są do dziś. Co może być przyczyną tych objawów i jak je leczyć?Do takich objawów może dochodzić jeżeli występuje niedokrwistość równocześnie z niedoboru kwasu foliowego oraz witaminy B12. W przypadku

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: Dziecko z niedoborem żelaza-co do jedzenia?

Nie tylko wątróbka zawiera dużo żelaza. Do rzeczy roślinnych, które zawierają dużo żelaza zalicza się: fasola biała, soczewica czerwona, natka pietruszki, brokuły. Pamiętaj, żeby tego typu produkty łączyć z produktami, które zawierają witaminę C (wtedy jest większa przyswajalność żelaza).

Re: Dziecko z niedoborem żelaza-co do jedzenia?

Witam. Bardzo proszę wszystkie mamusie, których dziecko boryka się z niedokrwistością spowodowaną niedoborem żelaza o poświęcenie kilku minut na wypełnienie króciutkiej ankiety dostępnej w linku pod spodem, dotyczącej jakości życia takich dzieci. Ankieta jest anonimowa i posłuży mi do pracy

Re: Pod wpływem ematki

Przestałam budzić dziecię na jedzenie :p dzięki czemu, gdyby nie niski poziom żelaza powodujący bladość i wory pod oczami, mogłabym wyglądać jak z reklamy pieluch i kaszek :p

niski poziom żelaza a niechęć do jedzenia

Witam , mój 19 miesięczny synek ma poziom żelaza 29. Lekarka przepisała mu ferrum lek, ale on zawiera śmietankę, a synek ma alergię na białko mleka. Jak mogę mu uzupełnić żelazo? Synek jest niejadkiem , nie lubi obiadów, a szczególnie mięsa. Jadłby tylko makaron i ziemniaki oraz zupę dyniową

Re: TSH u 2-latka

Mój syn nie jadł gdy miał anemię (widoczna w morfologii). Miał wtedy zero apetytu, problemy ze spaniem, koncentracją uwagi. Z tym, że on wcześniak, więc z definicji powinien był brać żelazo, ale nie brał z powodu niedojrzałych jelit. Potem przez lata leczono go żelazem trójwartościowym, które wg

Re: Drastycznie niski poziom żelaza

Nieprawda. Syn po dostaniu pierwszej partii żelaza morfologię miał w normie, a poziom żelaza na pograniczu i ferrytynę dużo poniżej. To oznacza, że żelazo jest zużywane na bieżąco i organizmowi brakuje zapasów na zaś. I to było widać w przypadku mojego dziecka, dużo wolniej rozwijał się motorycznie

Re: Żelazo - co jeść?

wapnia), rano zjadałam płatki owsiane (mają więcej żelaza niż szpinak, który zresztą ma żelazo w postaci mało przyswajalnej dla organizmu)a do płatków łyżeczka otrębów pszennych (bogate w żelazo, a przy okazji regulują sprawy jelitowe). Nie jestem zwolenniczką jedzenia zbyt dużej ilości otrębów, lepiej

Re: Podroby

Ja też lubię. Podroby są doskonałym źródłem żelaza i warto je jeść.

Re: czy te wyniki sa dobre?

Żeby żelazo i cała reszta się wchłonęły z tego zelazowego jedzenia trzeba by poprawić wydzielanie soku zolodooeego i żółci. Próbowałaś herbatki ziołowe na trawienie, to długofalowa kuracja ale pomocna.

Re: niski poziom żelaza a niechęć do jedzenia

Witam, Według mojego rozeznania, w aptekach można kupić także inne preparaty żelaza, które nie powinny zawierać alergizujących domieszek. Najczęściej są to krople. Pewną trudność może jednak sprawić to, że dziecku taki lek może nie smakować. Trzeba będzie wtedy dodawać krople do jakiegoś

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!