Wszystko o:

żelazo w jedzeniu

podpis główki

Żelazo

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina transportująca tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w płucach i rozprowadza po całym organizmie, co bez żelaza nie było by to możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie organizmu.

Niedobór żelaza powoduje m.in.: spadek sprawności fizycznej, zmęczenie, obniżenie możliwości koncentracji i sprawności umysłowej, bladość cery, łamliwość paznokci, nadmierne wypadanie włosów, niesprawność pamięci i zły nastrój, zmniejszenie odporności, zaburzenia rytmu pracy serca, zaburzenia krążenia, bóle głowy, zaparcia, spadek apetytu.

Źródła żelaza w pokarmach: chuda wołowina, mięso królika, podroby (zwłaszcza wątroby), żółtka jaj, zielone warzywa, rośliny strączkowe, w burakach, czerwona kapusta, papryka, produkty pełnoziarniste. By wchłanianie żelazo było prawidłowe, należy zadbać również o witaminę C w diecie.

joansz,eska

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

Maksymalnie zróżnicowana dieta niekoniecznie zawsze wychodzi nam na zdrowie. Pewne połączenia produktów są wyjątkowo korzystne dla organizmu, inne wręcz przeciwnie. Poznaj najgorsze i najlepsze duety w kuchni. Niektóre tradycyjne, znane od wieków. Gospodynie wiedzą, co robią?

Szpinak bogaty w żelazo? Wcale nie! Ma jednak inne zalety

Owiany złą sławą szpinak wraca do łask. Może przetworzony szpinak nie wygląda na talerzu zbyt pięknie, ale za to jest tak zdrowy, że jego mało zachęcająca barwa i konsystencja idą w niepamięć.

Kalarepa - nie wyrzucaj liści! Wartości odżywcze i właściwości lecznicze kalarepy

Kalarepa to nie tylko bulwa - liście są równie ważne, a może nawet ważniejsze! Kalarepa ma sporo witamin i składników odżywczych. Warto się do niej przekonać.

Odchudzasz się? Ćwiczysz? Te produkty pomogą ci szybciej osiągnąć cel

Odchudzasz się? Ćwiczysz? Te produkty pomogą ci szybciej osiągnąć cel

? W takim razie tak zbilansuj dietę, aby każdego dnia w Twoim menu znalazły się produkty białkowe. Dobrym źródłem białka są: tuńczyk (jedząc go, dodatkowo dostarczasz organizmowi witaminę D, wapń i żelazo), indyk i jajka (witaminy z grupy B, żelazo), warzywa strączkowe (żelazo, magnez, błonnik). W

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych na niedokrwistość

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych na niedokrwistość

- zbyt małą ilością dobrze przyswajalnego żelaza w naszym pożywieniu). Wśród osób szczególnie narażonych na tego typu braki są chociażby osoby na ścisłej diecie wegetariańskiej, stosujące zbyt restrykcyjne diety odchudzające, a także ci, którzy opychają się w nadmiarze jedzeniem wysoko przetworzonym

Kiełki - zdrowie w zarodku

Kiełki - zdrowie w zarodku

Tradycja jedzenia kiełków pochodzi z Dalekiego Wschodu i liczy sobie najpewniej około 5000 lat. W dawnej medycynie chińskiej były one uważane za pożywienie o właściwościach leczniczych, a nawet zapobiegające starzeniu. Dołącz do serwisu Zdrowie na Facebooku! W Europie zwyczaj ich jedzenia

Banan to nie tylko potas. Żółto i zdrowo, czyli dlaczego warto jeść banany

Banan to nie tylko potas. Żółto i zdrowo, czyli dlaczego warto jeść banany

Dołącz do Zdrowia na Facebooku! Banany możemy dostać w sklepach przez okrągły rok. To uniwersalna przekąska, łatwa w przechowywaniu, noszeniu i jedzeniu, a także zdrowa i smaczna. Trudno się im oprzeć i wcale nie trzeba - chyba że jesteś cukrzykiem, wtedy trzymaj się od bananów z daleka. Banany

 Kapusta i kotlet to zdrowy duet? Te produkty warto ze sobą łączyć w jednym posiłku [GRAFIKI]

Kapusta i kotlet to zdrowy duet? Te produkty warto ze sobą łączyć w jednym posiłku [GRAFIKI]

Znajomość zasad łączenia produktów to prosta droga do zdrowego odżywiania. Zobacz, co jeść z czym, by wykorzystać w pełni potencjał poszczególnych składników. Sałatka warzywna + oliwa/olej Dodając tłuszcze do surowych warzyw, zwiększasz właściwości antyoksydacyjne potrawy. Należy pamiętać

Ziemniaki - wcale nie takie straszne, jak je malują. Są zdrowe i smaczne

Ziemniaki - wcale nie takie straszne, jak je malują. Są zdrowe i smaczne

takie schorzenia jak wrzody żołądka czy artretyzm . Ziemniaki pomagają w pozbyciu się zaparć i biegunek, ponieważ mają sporo błonnika. Inne korzyści z jedzenia ziemniaków to między innymi: niższe ciśnienie, niższe stężenie cholesterolu, łatwiejsze usuwanie wody z organizmu, lepszy wzrok

Czarna rzepa, kalarepa, wężymord - zapomniane warzywa, które warto odkryć na nowo

Czarna rzepa, kalarepa, wężymord - zapomniane warzywa, które warto odkryć na nowo

). Regularne jedzenie kalarepy, za sprawą witamin B1, B2, B3 (PP) i B6, zapewnia skórze piękny i zdrowy wygląd oraz wspiera cały układ nerwowy . Największą zaletą kalarepy jest witamina C . Obecna w 100 g dawka kwasu askorbinowego znacznie przewyższa dzienne zapotrzebowanie. Dodatkowo znajdziemy w niej kwas

Bób: niewątpliwie pyszny, ale czy zdrowy? Kto nie powinien go jeść?

Bób: niewątpliwie pyszny, ale czy zdrowy? Kto nie powinien go jeść?

Jedzenie wątróbki przy cukrzycy

Moja koleżanka z cukrzycą typu I powiedziała mi ostatnio, że osobom z tą chorobą nie zaleca się jedzenia wątróbki. Chciałabym wiedzieć dlaczego? Z czym to jest związane? Ma ona częste problemy z anemią i radziłam jej właśnie jedzenie wątróbki raz na jakiś czas, ale ponoć lekarz jej powiedział, że

Problem z niedoborem żelaza

Już od paru dobrych lat, mam problem z niedoborem żelaza. Krew próbowałam oddawać już wielokrotnie, lecz nie byłam dopuszczona. Uważam, że odżywiam się dobrze, jem duzo warzyw owoców, wątróbkę wieprzową, natkę pietruszki, zakwaszam posiłki cytryna, bądź kapustą kiszona. Moje miesiączki też nie są

Wysoki poziom żelaza we krwi

, ale nie będziemy tego diagnozować. Badanie mogę ewentualnie powtórzyć za 3-4 miesiące. Zaznaczam, że nie brałam żadnych preparatów, które mogłyby podwyższać poziom żelaza, nie jem czerwonego mięsa, zieleninę w umiarkowanych dawkach, itp. Czy mam czekać te 3-4 miesiące i ponowić badania czy też lepiej

Hemoglobina we krwi

morfologii tzn. ilość czerwonych krwinek (RBC), średnią objętość krwinki (MCV), hematokryt (HCT). Istnienie wiele powodów niedokrwistości: utrata krwi (krwawienia z przewodu pokarmowego, dróg moczowych czy rodnych), zmniejszone wytwarzanie (niedobór żelaza, kwasu foliowego czy witaminy B12) lub też

Anemia i co dalej

zostały. Lekarka zleciła aby jeszcze przez 2 tyg. przyjmować żelazo. Objawy po tym czasie nie ustąpiły i są do dziś. Co może być przyczyną tych objawów i jak je leczyć?Do takich objawów może dochodzić jeżeli występuje niedokrwistość równocześnie z niedoboru kwasu foliowego oraz witaminy B12. W przypadku

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: Dieta - pomocyyyyy

Masz niedobór żelaza i zakazali ci prawie zupełnie jedzenia czerwonego mięsa, brawo. -- W co motłoch bez dowodów uwierzył, jakże byśmy to mogli dowodami obalić? Fryderyk Nietzsche

Re: proszę o interpretację wyników hashimoto

zapomniałam napisać że dzisiaj koleżanka ,która ma problemy z niskim żelazem powiedziała mi żebym zakupiła amarantus w zdrowej żywności i dosypywała do jedzenia ,jej żelazo podskoczyło z 8 na 47 w krótkim czasie.

Re: WYNIKI

Żelaza nie warto badać, to badanie nie jest specjalnie miarodajne. Pokazuje, że wchłaniasz żelazo, dnia poprzedniego jadłaś coś z żelazem. Ferrytyna zaś pokazuje jakie są zapasy żelaza w organizmie.

niski poziom żelaza a niechęć do jedzenia

Witam , mój 19 miesięczny synek ma poziom żelaza 29. Lekarka przepisała mu ferrum lek, ale on zawiera śmietankę, a synek ma alergię na białko mleka. Jak mogę mu uzupełnić żelazo? Synek jest niejadkiem , nie lubi obiadów, a szczególnie mięsa. Jadłby tylko makaron i ziemniaki oraz zupę dyniową

Re: 15 miesięcy - karmić na żądanie?

10/10 Jeszcze tylko dodam, żebyś sprawdziła hemoglobinę, poziom żelaza i ferrytyny. Być moźe potrzebna będzie suplementacja żelaza. Jeśli ma anemię, to nie będzie chętny do jedzenia, a jak nie będzie jadł, to poziom żelaza nie wzrośnie i tak w kółko. Tutaj więcej napisałam :

Re: Proszę o interpretację wynikow

Tarczyca być może musi solidnie pracować z uwagi na niski poziom żelaza. Zbadaj ferrytynę. Żelazo to tylko to, co jadłaś ostatnio. Ferrytyna wskazuje, jakie są jego zapasy w organizmie.

Re: Kiedy Wasze dzieci zaczęły normalnie jeść?

Mój ma 14 i pół, od tygodnia zaczął wyraźniej domagać się jedzenia. Zbiegło się to z podawaniem żelaza - nie wiem czy to przypadek i jak długo to potrwa. Do tego zaczął chodzić intensywnie i beznadziejnie spać...

Re: Dla zdrowia

Żelazo stanowi składnik hemoglobiny. Odpowiada za transport i magazynowanie tlenu. Niedobór tego składnika pogarsza ogólny stan zdrowia. Zwiększa się podatność na przeziębienia, a organizm jest bardzo osłabiony. W żelazo bogate są podroby (zwłaszcza wątróbka). Znaleźć je można także w orzechach

Re: Rozszerzanie diety a częste choroby

Na samym mleku do osiemnastki nie będzie ;) Miałam tak ze starszym i dopiero w żłobku po roku było lepiej, a i tak długo mało jadł. Młodszy od początku jest dosłownie odkurzaczem. Dzieci są różne i tego się trzymaj. Sprawdź jedynie żelazo (morfo, ferrytyna i poziom żelaza) - anemiczne dziecko nie

Re: Żelazo - co jeść?

wapnia), rano zjadałam płatki owsiane (mają więcej żelaza niż szpinak, który zresztą ma żelazo w postaci mało przyswajalnej dla organizmu)a do płatków łyżeczka otrębów pszennych (bogate w żelazo, a przy okazji regulują sprawy jelitowe). Nie jestem zwolenniczką jedzenia zbyt dużej ilości otrębów, lepiej

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!