Wszystko o:

żelazo witamina c

podpis główki

Żelazo

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina transportująca tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w płucach i rozprowadza po całym organizmie, co bez żelaza nie było by to możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie organizmu.

Niedobór żelaza powoduje m.in.: spadek sprawności fizycznej, zmęczenie, obniżenie możliwości koncentracji i sprawności umysłowej, bladość cery, łamliwość paznokci, nadmierne wypadanie włosów, niesprawność pamięci i zły nastrój, zmniejszenie odporności, zaburzenia rytmu pracy serca, zaburzenia krążenia, bóle głowy, zaparcia, spadek apetytu.

Źródła żelaza w pokarmach: chuda wołowina, mięso królika, podroby (zwłaszcza wątroby), żółtka jaj, zielone warzywa, rośliny strączkowe, w burakach, czerwona kapusta, papryka, produkty pełnoziarniste. By wchłanianie żelazo było prawidłowe, należy zadbać również o witaminę C w diecie.

JW

Szpinak: właściwości lecznicze

Szpinak: właściwości lecznicze

Szpinak to przede wszystkim żelazo i kwas foliowy, ale w jego liściach znajduje się także sporo beta-karotenu, witaminy C i luteiny. Co warto wiedzieć o szpinaku? Jakie ma właściwości lecznicze i kto powinien wprowadzić go do swojej codziennej diety?

Niedobór żelaza - przyczyny, objawy i skutki

Niedobór żelaza powoduje nadmierne zmęczenie, brak energii,bladość skóry, sińce pod oczami, łamliwość włosów i paznokci. Z czasem, brak żelaza skutkuje m.in niedokrwistością, bólami głowy, krwotokami z nosa. Rola żelaza w organizmie jest bardzo ważna. Aby sprawdzić czy nie mamy za mało żelaza, w trzeba wykonać badanie krwi. Niedobór żelaza może być spowodowany niewłaściwą dietą.

Grejpfrut nie tylko pomaga w odchudzaniu. Poznaj także inne właściwości grejpfruta

Grejpfrut to niezwykle bogate źródło witamin, przeciwutleniaczy i innych cennych składników. Jest polecany osobom, które walczą z nadmiarowymi kilogramami, ale oprócz działania odchudzającego, pozytywnie wpływa między innymi na układ krwionośny oraz odporność organizmu. Dlaczego warto jeść grejpfruty?

Acerola - czym jest i jak wpływa na zdrowie?

Acerola - czym jest i jak wpływa na zdrowie?

Ameryki Południowej. Acerola znajduje szerokie zastosowanie w medycynie – głównie dzięki temu, iż posiada dużą ilość witaminy C. Z tego względu popyt na produkty z acerolą stale rośnie, a w sklepach internetowych pojawia się czy to acerola w proszku, czy też acerola w tabletkach, albo pod postacią

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

Najlepsze i najgorsze połączenia żywieniowe, czyli co jeść razem, a co osobno

, że całe pokłady żelaza zawarte na przykład w fasoli trzeba spisać na straty. Wystarczy połączyć ją z czerwoną papryką, kopalnią witaminy C, by zwiększyć przyswajalność żelaza , a dodatkowo zafundować sobie doskonałą kurację antyutleniającą. Wszystko o papryce Poznaj zalety roślin strączkowych

Potrawy wigilijne - ile w nich kalorii, ile zdrowia?

Potrawy wigilijne - ile w nich kalorii, ile zdrowia?

- silny przeciwutleniacz, naturalny wróg bakterii oraz eliksir młodości. Buraczany barszczyk skrywa w sobie sporo drogocennego dla układu nerwowego kwasu foliowego oraz witaminy C . Jest zalecany osobom z niedokrwistością ze względu na dużą ilość żelaza. Poza tym jest zasadotwórczy, a więc pomoże

Pomarańcza - cytrusowa królowa. Co oprócz witaminy C kryją w sobie pomarańcze?

Pomarańcza - cytrusowa królowa. Co oprócz witaminy C kryją w sobie pomarańcze?

zachorowania na jaskrę czy zaćmę. W pomarańczach kryją się także witaminy z grupy B , witamina PP, kwas foliowy, fosfor, wapń, magnez, sód i żelazo. Biała skórka między kawałkami pomarańczy to kopalnia cennych flawonoidów . Ułatwiają one przyswajanie witaminy C. Więcej o prozdrowotnych właściwościach

Szpinak bogaty w żelazo? Wcale nie! Ma jednak inne zalety

Szpinak bogaty w żelazo? Wcale nie! Ma jednak inne zalety

Dołącz do Zdrowia na Facebooku Szpinak widujemy najczęściej w formie zamrożonego brykietu i ciemnozielonej papki. W istocie jednak jest to warzywo liściaste o szerokiej gamie prozdrowotnych właściwości. Ma w sobie witaminy C, K i E, witaminy z grupy B, potas, foliany, żelazo, beta-karoten, wapń

Kiszonki - dlaczego warto je jeść?

Kiszonki - dlaczego warto je jeść?

przeciętnej osoby. Dlaczego witamina C jest dla nas taka ważna? Nie tylko zwiększa odporność organizmu, ułatwia przyswajanie żelaza w przewodzie pokarmowym, chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, odgrywa rolę w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca i chorób nowotworowych, jest niezbędna w

Doppelherz aktiv Mama - Zdrowa mama, zdrowe dziecka

Doppelherz aktiv Mama - Zdrowa mama, zdrowe dziecka

Skład rekomendowany przez ekspertów klinicznych zgodnie z najnowszymi zaleceniami m.in. Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego (np. 200 mg DHA dziennie). 1 opakowanie na miesiąc stosowania: 2 kapsułki dziennie: DHA (200 mg), EPA, kwas foliowy (300 ug), biotyna, 6 witamin B, beta-karoten, wit. C, D3

Jedzenie wątróbki przy cukrzycy

witamin C, która zwiększa wchłanianie żelaza, a której dobrym źródłem są warzywa i owoce (stąd polecam surówki i sok z owoców do posiłku). Nie zaleca się picia herbaty, kawy i czerwonego wina do posiłków, które ograniczają wchłanianie żelaza.

Talasemia: i co dalej?

: nadmierne nagromadzenie żelaza w organizmie, epizody zakrzepowo-zatorowe, uszkodzenie wątroby, zaburzenia hormonalne (m.in. rozwój cukrzycy). Nawiązując do Pani pytania leczenie łagodnych postaci talasemii ogranicza się do odpowiedniej diety i suplementacji witaminami C i E. Dopiero w cięższych

Anemia i co dalej

zostały. Lekarka zleciła aby jeszcze przez 2 tyg. przyjmować żelazo. Objawy po tym czasie nie ustąpiły i są do dziś. Co może być przyczyną tych objawów i jak je leczyć?Do takich objawów może dochodzić jeżeli występuje niedokrwistość równocześnie z niedoboru kwasu foliowego oraz witaminy B12. W przypadku

Odczyn zasadowy moczu

W jaki sposób można zmienić zasadowy odczyn moczu?Odczyn moczu jest ważny w celu zapobiegania infekcjom układu moczowego. Z tego powodu należy dążyć do tego, żeby mieć zasadowy odczyn moczu. W tym celu należy dołączyć do codziennej diety produkty zawierające duże ilości witaminy C, np. sok

Hemoglobina we krwi

morfologii tzn. ilość czerwonych krwinek (RBC), średnią objętość krwinki (MCV), hematokryt (HCT). Istnienie wiele powodów niedokrwistości: utrata krwi (krwawienia z przewodu pokarmowego, dróg moczowych czy rodnych), zmniejszone wytwarzanie (niedobór żelaza, kwasu foliowego czy witaminy B12) lub też

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: Dziecko z niedoborem żelaza-co do jedzenia?

Nie tylko wątróbka zawiera dużo żelaza. Do rzeczy roślinnych, które zawierają dużo żelaza zalicza się: fasola biała, soczewica czerwona, natka pietruszki, brokuły. Pamiętaj, żeby tego typu produkty łączyć z produktami, które zawierają witaminę C (wtedy jest większa przyswajalność żelaza).

Re: Czy wiesz, że...

magazynuje żelazo i witaminy: A, D, K, niewielkie ilości B12 i C, które uwalnia w razie potrzeby.

Re: Drastycznie niski poziom żelaza

Ja przy niskiej hemoglobinie dostałam żelazo 2x dobę (hemofer) przez dwa miesiące + kwas foliowy (też na receptę nie jakieś suplementy). Piłam też witaminę C (gdzieś czytałam że większa przyswajalność albo jakoś inaczej wpływa na wyższy poziom żelaza). Po jednym miesiącu miałam żelazo powyżej normy

Re: Rzetelność badań naukowych

Spektakularną pomyłką było złe umieszczenie przecinka w oznaczeniu zawartości żelaza w szpinaku ... Kolejną bzdurą było propagowanie idei, że jajka podnoszą cholesterol .... Następnie, że witamina C chroni przed infekcjami ... Także ten ... Nie wspomnę już o tym, jak to szczepionka miała

Re: Hemoglobina jak poprawic

już wspomniana pokrzywa, a do tego koktajle z dużą ilością pietruszki (np. pęczek pietruszki, cytryna, miód, woda/lód) - witamina C wspomaga wchłanianie żelaza

Re: TAK TO SOBIE

0 ? wróć Jarmuż to bliski kuzyn kapusty, za to o wiele od niej zdrowszy. Zawiera bardzo dużo witaminy C (100 g jarmużu zaspokaja niemal 200 proc. dziennego zapotrzebowania na ten związek), K, A, manganu, wapnia (zawiera go więcej niż mleko), potasu, kwasu foliowego, magnezu, żelaza (wprawdzie to

Re: Kolorowo i owocowo - nie tylko słodkie przepi

Jarmuż jest uważany za bardzo pożywne warzywo zawierające silne przeciwutleniacze i mające właściwości przeciwzapalne. Jest bogatym źródłem witaminy K, witaminy C, karotenoidów (?-karotenu, luteiny, zeaksantyny), a także wapnia. Podobnie jak brokuły i inne warzywa kapustowate zawiera sulforafan

Re: Ascofer - żelazo+witamina C

Polecam, mam niedoczynność i ostatnio po wynikach morfologii (hemoglobina przy dolnej ganicy) zaczęłam brac Ascofer. Jest to żelazo + witamina C. Pamietaj że np. żelazo powinno sie brać conajmniej po 2 godzinach po Euthyroxie (patrz ulotka).

Skarbnice zdrowia

Jagody to prawdziwa skarbnica zdrowia ? wiele w nich żelaza, wapnia, fosforu, witamin A i C oraz tych z grupy B. Składniki zawarte w leśnych owocach pomagają usuwać toksyny z organizmu, poprawiają krążenie krwi i wspomagają odporność. -- Moje forum:

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!