Wszystko o:

żelazo w jedzeniu

podpis główki

Żelazo

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina transportująca tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w płucach i rozprowadza po całym organizmie, co bez żelaza nie było by to możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie organizmu.

Niedobór żelaza powoduje m.in.: spadek sprawności fizycznej, zmęczenie, obniżenie możliwości koncentracji i sprawności umysłowej, bladość cery, łamliwość paznokci, nadmierne wypadanie włosów, niesprawność pamięci i zły nastrój, zmniejszenie odporności, zaburzenia rytmu pracy serca, zaburzenia krążenia, bóle głowy, zaparcia, spadek apetytu.

Źródła żelaza w pokarmach: chuda wołowina, mięso królika, podroby (zwłaszcza wątroby), żółtka jaj, zielone warzywa, rośliny strączkowe, w burakach, czerwona kapusta, papryka, produkty pełnoziarniste. By wchłanianie żelazo było prawidłowe, należy zadbać również o witaminę C w diecie.

mmr

Szpinak bogaty w żelazo? Wcale nie! Ma jednak inne zalety

Szpinak bogaty w żelazo? Wcale nie! Ma jednak inne zalety

Owiany złą sławą szpinak wraca do łask. Może przetworzony szpinak nie wygląda na talerzu zbyt pięknie, ale za to jest tak zdrowy, że jego mało zachęcająca barwa i konsystencja idą w niepamięć.

Odchudzasz się? Ćwiczysz? Te produkty pomogą ci szybciej osiągnąć cel

Jak przyspieszyć przemianę materii? Co jeść przed treningiem, a co po nim? Podpowiadamy!

Żelazo - nie tylko dla kobiet w ciąży i chorych na niedokrwistość

Dokucza ci ciągłe przemęczenie, senność, nadmierna bladość, obniżona odporność? To może być niedobór żelaza - jednego z mikroelementów kluczowych dla funkcjonowania naszego organizmu. Skąd biorą się deficyty, kto jest na nie najbardziej narażony oraz jak do nich nie dopuścić?

 Kapusta i kotlet to zdrowy duet? Te produkty warto ze sobą łączyć w jednym posiłku [GRAFIKI]

Kapusta i kotlet to zdrowy duet? Te produkty warto ze sobą łączyć w jednym posiłku [GRAFIKI]

Znajomość zasad łączenia produktów to prosta droga do zdrowego odżywiania. Zobacz, co jeść z czym, by wykorzystać w pełni potencjał poszczególnych składników. Sałatka warzywna + oliwa/olej Dodając tłuszcze do surowych warzyw, zwiększasz właściwości antyoksydacyjne potrawy. Należy pamiętać

Ziemniaki - wcale nie takie straszne, jak je malują. Są zdrowe i smaczne

Ziemniaki - wcale nie takie straszne, jak je malują. Są zdrowe i smaczne

takie schorzenia jak wrzody żołądka czy artretyzm . Ziemniaki pomagają w pozbyciu się zaparć i biegunek, ponieważ mają sporo błonnika. Inne korzyści z jedzenia ziemniaków to między innymi: niższe ciśnienie, niższe stężenie cholesterolu, łatwiejsze usuwanie wody z organizmu, lepszy wzrok

Czarna rzepa, kalarepa, wężymord - zapomniane warzywa, które warto odkryć na nowo

Czarna rzepa, kalarepa, wężymord - zapomniane warzywa, które warto odkryć na nowo

). Regularne jedzenie kalarepy, za sprawą witamin B1, B2, B3 (PP) i B6, zapewnia skórze piękny i zdrowy wygląd oraz wspiera cały układ nerwowy . Największą zaletą kalarepy jest witamina C . Obecna w 100 g dawka kwasu askorbinowego znacznie przewyższa dzienne zapotrzebowanie. Dodatkowo znajdziemy w niej kwas

Kiszonki - dlaczego warto je jeść?

Kiszonki - dlaczego warto je jeść?

choćby witaminy A, C, E, K, PP oraz witaminy z grupy B. Witaminy A, C i E to przeciwutleniacze. Ich rola polega na usuwaniu z organizmu wolnych rodników powstających m.in. podczas przemian metabolicznych oraz spożywania tzn. "śmieciowego jedzenia". Te wyjątkowo reaktywne związki zapoczątkowują

Woda pitna to nie tylko tlen i wodór. Co w niej pływa?

Woda pitna to nie tylko tlen i wodór. Co w niej pływa?

zubożają składu mineralnego. Ważne i dobrze przyswajalne Woda w organizmie człowieka pełni szereg funkcji: przenosi składniki odżywcze z jedzenia do komórek organizmu i pomaga wydalać produkty przemiany materii. Transportuje hormony i enzymy, reguluje temperaturę ciała. Wraz z wodą dostarczamy organizmowi

Chińskie jagody goji kontra polska żurawina. Cała prawda o żywności superfood

Chińskie jagody goji kontra polska żurawina. Cała prawda o żywności superfood

naukowych i popularnonaukowych na temat diety, sportu i zdrowego stylu życia. Jarmuż Jarmuż był uprawiany w Polsce już w XVII wieku, jednak dopiero od niedawna znów króluje na naszych stołach. Można go piec, smażyć, dusić na patelni, a także jeść na surowo (w tej postaci najlepiej sprawdza się jako

Pomidor - czerwona siła. Ten smaczny antyoksydant jeszcze cię zaskoczy

Pomidor - czerwona siła. Ten smaczny antyoksydant jeszcze cię zaskoczy

pomidor to aż 60 procent naszego dziennego zapotrzebowania na witaminę C i 25 procent zapotrzebowania na witaminę E. Pomidory zawierają także potas, wapń, magnez i żelazo. Pomidory i odchudzanie 100 gramów pomidorów to tylko 15 kilokalorii. Zawarty w nich błonnik reguluje pracę układu pokarmowego oraz

Bób: niewątpliwie pyszny, ale czy zdrowy? Kto nie powinien go jeść?

Bób: niewątpliwie pyszny, ale czy zdrowy? Kto nie powinien go jeść?

Jedzenie wątróbki przy cukrzycy

Moja koleżanka z cukrzycą typu I powiedziała mi ostatnio, że osobom z tą chorobą nie zaleca się jedzenia wątróbki. Chciałabym wiedzieć dlaczego? Z czym to jest związane? Ma ona częste problemy z anemią i radziłam jej właśnie jedzenie wątróbki raz na jakiś czas, ale ponoć lekarz jej powiedział, że

Problem z niedoborem żelaza

Już od paru dobrych lat, mam problem z niedoborem żelaza. Krew próbowałam oddawać już wielokrotnie, lecz nie byłam dopuszczona. Uważam, że odżywiam się dobrze, jem duzo warzyw owoców, wątróbkę wieprzową, natkę pietruszki, zakwaszam posiłki cytryna, bądź kapustą kiszona. Moje miesiączki też nie są

Wysoki poziom żelaza we krwi

, ale nie będziemy tego diagnozować. Badanie mogę ewentualnie powtórzyć za 3-4 miesiące. Zaznaczam, że nie brałam żadnych preparatów, które mogłyby podwyższać poziom żelaza, nie jem czerwonego mięsa, zieleninę w umiarkowanych dawkach, itp. Czy mam czekać te 3-4 miesiące i ponowić badania czy też lepiej

Hemoglobina we krwi

morfologii tzn. ilość czerwonych krwinek (RBC), średnią objętość krwinki (MCV), hematokryt (HCT). Istnienie wiele powodów niedokrwistości: utrata krwi (krwawienia z przewodu pokarmowego, dróg moczowych czy rodnych), zmniejszone wytwarzanie (niedobór żelaza, kwasu foliowego czy witaminy B12) lub też

Anemia i co dalej

zostały. Lekarka zleciła aby jeszcze przez 2 tyg. przyjmować żelazo. Objawy po tym czasie nie ustąpiły i są do dziś. Co może być przyczyną tych objawów i jak je leczyć?Do takich objawów może dochodzić jeżeli występuje niedokrwistość równocześnie z niedoboru kwasu foliowego oraz witaminy B12. W przypadku

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: WYNIKI

Żelaza nie warto badać, to badanie nie jest specjalnie miarodajne. Pokazuje, że wchłaniasz żelazo, dnia poprzedniego jadłaś coś z żelazem. Ferrytyna zaś pokazuje jakie są zapasy żelaza w organizmie.

niski poziom żelaza a niechęć do jedzenia

Witam , mój 19 miesięczny synek ma poziom żelaza 29. Lekarka przepisała mu ferrum lek, ale on zawiera śmietankę, a synek ma alergię na białko mleka. Jak mogę mu uzupełnić żelazo? Synek jest niejadkiem , nie lubi obiadów, a szczególnie mięsa. Jadłby tylko makaron i ziemniaki oraz zupę dyniową

Re: Jak dlugo karmić na żądanie?

No właśnie, zapomniałam, że starszy miał dużą anemię. Dopóki żelazo i ferrytyna nie były w normie, to syn nie chciał jeść, a jak nie chciał jeść, to poziom żelaza był niski i tak powstało błędne koło.

Re: dokarmianie

Dokładnie tak. Ty decydujesz co dziecko je, dziecko decyduje ile zje. Mój starszy syn był głównie na mleku prawie do roku. Sprawdź poziom żelaza, hemoglobinę i ferrytynę. Niski poziom żelaza powoduje niski przyrost.

Re: 8 miesiecy, nie ma czasu jeść

A czy są przesłanki, żeby straszyć anemią? Morfologia zrobiona ? Żelazo i ferrytyna ? Starszy miał sporą niedokrwistość, bo nie chciał jeść. A jak nie chciał jeść, to oczywiście bez suplementacji się nie obyło. Dopiero jak zaczął lepiej jeść, to odstawiliśmy żelazo. To jest niestety błędne koło

Re: Jak mi się to udało?

. żółte czy czerwone. Wątróbka drobiowa to świństwo i same hormony. Uważaj na żelazo w tabletkach. Może Cię po żelazie boleć żołądek i kręcić się w głowie. Żelazo w tabletkach najlepiej wchłania się na czczo, ale ja np. nie mogłam brać na czczo, musiałam brać przy jedzeniu, żeby złagodzić skutki uboczne

Re: Jak mi się to udało?

minor.revisions napisała: > > Odżywianie i nadwaga ma niewiele wspólnego z utratą żelaza, > > Owszem ma. Ma jak się totalnie nie je mięsa i nie zastępuje się go innym jedzeniem. Mam na myśli normalnie jedzenie, a nie głodowanie. Jeżeli się normalnie je, to nie ma powodu aby

Re: Żelazo - co jeść?

wapnia), rano zjadałam płatki owsiane (mają więcej żelaza niż szpinak, który zresztą ma żelazo w postaci mało przyswajalnej dla organizmu)a do płatków łyżeczka otrębów pszennych (bogate w żelazo, a przy okazji regulują sprawy jelitowe). Nie jestem zwolenniczką jedzenia zbyt dużej ilości otrębów, lepiej

Re: niska hemoglobina

A je coś poza piersią ? Mój nie jadł za wiele i przez pół roku suplementowałam żelazo. Jak dziecko nke je, to żelazo niskie, a jak żelazo niskie, to dziecko nie chce jeść i tak powstsje błędne koło. Miesiąc to za mało, źeby zobaczyć rezultaty. A z innej beczki - ponoć zbyt szybkie odpępienie po

Re: Konflikt serologiczny część II

Adudi13 a jakie żelazo przyjmujecie? U nas w ogóle jakby nie było tego żelaza, dziecko chyba źle przyswaja je. Jutro do pediatry idziemy z wynikami.

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!