Wszystko o:

żelazo witamina c

podpis główki

Żelazo

Pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Głównym źródłem żelaza w organizmie jest hemoglobina transportująca tlen zawarty w krwince czerwonej. Hemoglobina wiąże tlen w płucach i rozprowadza po całym organizmie, co bez żelaza nie było by to możliwe. Mioglobina odbiera tlen od krwinek czerwonych i wykorzystuje go do pracy mięśni. Żelazo wiąże również dwutlenek węgla w hemoglobinie i transportuje go do płuc, skąd jest on usuwany. Pierwiastek ten jest także składnikiem wielu enzymów i białek biorących udział w metabolizmie organizmu.

Niedobór żelaza powoduje m.in.: spadek sprawności fizycznej, zmęczenie, obniżenie możliwości koncentracji i sprawności umysłowej, bladość cery, łamliwość paznokci, nadmierne wypadanie włosów, niesprawność pamięci i zły nastrój, zmniejszenie odporności, zaburzenia rytmu pracy serca, zaburzenia krążenia, bóle głowy, zaparcia, spadek apetytu.

Źródła żelaza w pokarmach: chuda wołowina, mięso królika, podroby (zwłaszcza wątroby), żółtka jaj, zielone warzywa, rośliny strączkowe, w burakach, czerwona kapusta, papryka, produkty pełnoziarniste. By wchłanianie żelazo było prawidłowe, należy zadbać również o witaminę C w diecie.

kaole/PAP

Myślisz, że szpinak ma najwięcej żelaza, a brązowy cukier jest lepszy niż biały? Błądzisz!

Myślisz, że szpinak ma najwięcej żelaza, a brązowy cukier jest lepszy niż biały? Błądzisz!

Szpinaku nie trzeba gloryfikować, bo przyswajamy tylko 1 proc. zawartego w nim żelaza. Pomidora w sałatce warto ochronić warstewką tłuszczu zanim wkroimy ogórka, który zabierze witaminę C. Nie miejmy też złudzeń co do brązowego cukru, w łyżeczce ma tylko 3 kcal. mniej niż biały.

Sałata - zielona moc witamin

Niezależnie od typu czy faktury stanowią bogactwo witamin i minerałów. Doskonale sprawdzają się jako dodatek do kanapek, składnik sałatek czy ozdoba niektórych potraw. Mimo że możemy dostać tę klasyczną, i jej przeróżne odmiany, niemal przez cały rok nie zastanawiamy się nad siedzącym w nich potencjałem, a ten jest ogromny!

Witamina C - dlaczego jest taka ważna i gdzie jej szukać?

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, najczęściej przypominamy sobie o niej w okresie infekcji, a szkoda. Jej możliwości znacznie wykraczają poza wsparcie układu immunologicznego. To także jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy czyli, substancji, które wstrzymują procesy starzenia się.

Czarna rzepa, kalarepa, wężymord - zapomniane warzywa, które warto odkryć na nowo

Czarna rzepa, kalarepa, wężymord - zapomniane warzywa, które warto odkryć na nowo

kcal Zawiera cenne dla zdrowia witaminy przede wszystkim C oraz z grupy B tj. B1, B2 i B3 (PP). Patisony są bogate w wapń, fosfor, żelazo, magnez oraz potas, ten ostatni korzystnie wpływa na pracę serca i reguluje szalejące nadciśnienie tętnicze . Jego stała obecność w diecie pozwala usprawnić

Kiszonki - dlaczego warto je jeść?

Kiszonki - dlaczego warto je jeść?

przeciętnej osoby. Dlaczego witamina C jest dla nas taka ważna? Nie tylko zwiększa odporność organizmu, ułatwia przyswajanie żelaza w przewodzie pokarmowym, chroni organizm przed działaniem wolnych rodników, odgrywa rolę w profilaktyce choroby niedokrwiennej serca i chorób nowotworowych, jest niezbędna w

Woda, zielona herbata i...? To powinnaś pić, jeśli chcesz mieć zdrową i gładką skórę

Woda, zielona herbata i...? To powinnaś pić, jeśli chcesz mieć zdrową i gładką skórę

jarmuż lub szpinak z bananem i sokiem z cytryny. Dostarczysz dzięki temu witaminy A, która pomaga w pozbyciu się matowej skóry. Ponadto taki napój to porządna dawka witaminy C, żelaza, miedzi i antyoksydantów. Z kolei izoflawony sojowe chronią kolagen, który odpowiada m.in. za zachowanie młodzieńczego

Chrzan - witaminowa rewelacja

Chrzan - witaminowa rewelacja

oraz witaminy z grupy B. Co ciekawe, ilość witaminy C w chrzanie przewyższa tą, którą znajdziemy w cytrusach. A przecież to te owoce są powszechnie uznawane za jej najcenniejsze źródło. Chrzan zawiera także liczne minerały – m.in. żelazo, magnez, chlor, jod, siarkę, cynk, sód, mangan, potas

Kiwi, czyli chiński agrest z Nowej Zelandii

Kiwi, czyli chiński agrest z Nowej Zelandii

, zapewnia skórze elastyczność, oczyszcza organizm, chroni przed anemią z niedoboru żelaza, ułatwiając jego przyswajanie. Jest niedocenianym zabójcą tłuszczu. To głównie zawartości witaminy C grejpfrut zawdzięcza opinię sprzymierzeńca odchudzania. Tymczasem w 100 gramach grejpfruta znajduje się 30-50 mg tej

Cykoria - sprawdź, dlaczego warto się do niej przekonać!

Cykoria - sprawdź, dlaczego warto się do niej przekonać!

, likwidując przy okazji kłopotliwe wzdęcia. Cykoria - witaminy i minerały Najcenniejsze w cykorii są minerały i witaminy. Zawiera znaczne ilości magnezu, żelaza - niezbędnego by procesy krwiotwórcze przebiegały bez zarzutów. Dostarcza także sodu, kwasu foliowego (niezwykle cenny dla kobiet w ciąży). Obecność

Batat - więcej niż słodki ziemniak?

Batat - więcej niż słodki ziemniak?

(ok. 85 mg), fosfor (ok. 49 mg), wapń (ok. 30 mg), siarka (26 mg), magnez (24 mg), sód (13 mg), jod (4,5 mg), żelazo (0,8 mg). Dostarcza organizmowi również manganu, miedzi czy selenu, sa to jednak śladowe ilości. Ze względu na obecność witaminy A, C , K oraz witamin z grupy B słodkie

Jedzenie wątróbki przy cukrzycy

witamin C, która zwiększa wchłanianie żelaza, a której dobrym źródłem są warzywa i owoce (stąd polecam surówki i sok z owoców do posiłku). Nie zaleca się picia herbaty, kawy i czerwonego wina do posiłków, które ograniczają wchłanianie żelaza.

Talasemia: i co dalej?

: nadmierne nagromadzenie żelaza w organizmie, epizody zakrzepowo-zatorowe, uszkodzenie wątroby, zaburzenia hormonalne (m.in. rozwój cukrzycy). Nawiązując do Pani pytania leczenie łagodnych postaci talasemii ogranicza się do odpowiedniej diety i suplementacji witaminami C i E. Dopiero w cięższych

Anemia i co dalej

zostały. Lekarka zleciła aby jeszcze przez 2 tyg. przyjmować żelazo. Objawy po tym czasie nie ustąpiły i są do dziś. Co może być przyczyną tych objawów i jak je leczyć?Do takich objawów może dochodzić jeżeli występuje niedokrwistość równocześnie z niedoboru kwasu foliowego oraz witaminy B12. W przypadku

Odczyn zasadowy moczu

W jaki sposób można zmienić zasadowy odczyn moczu?Odczyn moczu jest ważny w celu zapobiegania infekcjom układu moczowego. Z tego powodu należy dążyć do tego, żeby mieć zasadowy odczyn moczu. W tym celu należy dołączyć do codziennej diety produkty zawierające duże ilości witaminy C, np. sok

Hemoglobina we krwi

morfologii tzn. ilość czerwonych krwinek (RBC), średnią objętość krwinki (MCV), hematokryt (HCT). Istnienie wiele powodów niedokrwistości: utrata krwi (krwawienia z przewodu pokarmowego, dróg moczowych czy rodnych), zmniejszone wytwarzanie (niedobór żelaza, kwasu foliowego czy witaminy B12) lub też

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: Wyniki-stosunek ft3 i ft4 czy prawidłowy?

Badania robiłam po 5 tygodniach na tej dawce. Żelazo biorę wieczorem. Endokrynolog zaleciła suplementacje selenem,cynkiem,witamina b compleczy, witaminy D, kwas foliowy, witamina c do żelaza,magnez i wapn bo wapn zjonizowany wyszedł poniżej normy. Trochę się głowie co z czym mogę przyjmować bo

Re: POMOC PROBLEM

Rzeczywiście żelazo nie wchłonie się bez innych pierwiastków. Ja też miałam bardzi niskie żelazo, leki po prostu nie pozwalały na "zjazd" w dół. Zaczęłam pić regularnie pokrzywę i liście maliny z niewielką ilością soku z cytryny. Pamiętaj, że żelazo wchłania się lepiej przy wit C. A witaminę C w

Re: Jak mi się to udało?

eliszka25 napisała: > wlasnie tez zaczelam suplementacje zelaza i zalecenia lekarza byly takie, zeby brac na czczo i popijac sokiem pomaranczowym (chodzi o vit. c, ktora wspomaga wchlanianie zelaza). Właśnie zapomniałam napisać, że żelazo trzeba brać z czymś kwaśnym. Chodzi o witaminę C

Re: Coś dla ciała czyli zdrowa kąpiel

? Pasternak ? łatwo go pomylić z pietruszką, ale jest od niej słodszy. Ma więcej skrobi i z powodzeniem zastępuje ziemniaki. Źródło witaminy C, białka, pektyn i błonnika. Zawiera też: magnez, wapń, żelazo, potas, witaminy A, PP i E. Obniża ciśnienie krwi, działa przeciwbólowo, antyreumatycznie i

Re: Hashimoto Po 5 latach - nowy wątek

Ja biorę rano selen 100 na zmianę z cynkiem, witaminy B, kwasy omega 3 1 g dziennie, magnez cytrynian, witaminę C ok 1 g dziennie +żelazo+kwas foliowy ( ze trzy razy w tygodniu żeby utrzymać dobry poziom ferrytyny). Polecam suple Swanson, Puritan's Pride i moje ostatnie odkrycie to Solgar - Solgar

Re: Ascofer - żelazo+witamina C

Polecam, mam niedoczynność i ostatnio po wynikach morfologii (hemoglobina przy dolnej ganicy) zaczęłam brac Ascofer. Jest to żelazo + witamina C. Pamietaj że np. żelazo powinno sie brać conajmniej po 2 godzinach po Euthyroxie (patrz ulotka).

Re: Pytanie do dziewczyn z Hashimoto

Brak suplementacji hormonów przy hashi z guzkami to według moich doświadczeń sprawa, którą należy skonsultować jeszcze z innym endo. A gdyby i ten nie chciał suplementować, to szukać dalej :> Hashimotkom z zasady brakuje wit. D3, żelaza, wit.C, potrzebujemy na skórę A, E, witamin B... Jak się

Re: Floradix z żelazem dla dwulatka?

Myślałam, by dawać mu Floradix żelazo i witaminy: Wyciąg z drożdzy, miód, wyciąg wodny z dzikiej róży zwierający 4% witaminę C, żelazo, ekstrakt z kiełków pszenicy, witamina C,tiamina, aromat naturalny, ryboflawina, witamina B6 i B12 Lekarz w sumie zbagatelizował sprawę, bo w morfologii nie

Re: Coś dla ciała czyli zdrowa kąpiel

dobrym źródłem witaminy A, B1, B2, C, E. Działa oczyszczająco na organizm.

Re: Coś dla ciała czyli zdrowa kąpiel

Soja Ma lekko chrupiące kiełki o bardzo delikatnym smaku. Zawierają dużo białka ? około 40 proc., są dobrym źródłem witamin B?, C, żelaza i fitoestrogenów. By łatwiej się trawiły, najlepiej spożywać je na ciepło (gotuj na parze przez kilka minut przed podaniem). Doskonale łagodzą objawy menopauzy i

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!