Wszystko o:

błonnik

błonnik

Błonnik

Definicja: Błonnik pokarmowy jest nazywany także włóknikiem,. To zespół substancji zawartych w ścianach komórkowych roślin. Większość z nich to cukry złożone (polisacharydy), znane też pod indywidualnymi nazwami: celuloza, lignina, pektyny, hemicelulozy, gumy i śluzy.

Znaczenie błonnika dla zdrowia: Układ pokarmowy człowieka nie trawi błonnika, ani nie wchłania w klasyczny sposób, a zarazem jest mu on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Dowiedziono, że nie tylko usprawnia metabolizm, ale i zapobiega cukrzycy oraz nadwadze, chroni przed nowotworami układu pokarmowego i wspiera układ krążenia.

Najlepsze źródła błonnika: Suszone warzywa strączkowe, owoce jagodowe, pełnoziarniste produkty zbożowe

Ile błonnika w diecie? Przeciętny Polak spożywa dziennie ok. 15 g błonnika. WHO zaleca spożywanie codziennie 20-40 g błonnika.

Środki ostrożności: Nagłe dostarczenie organizmowi dużej dawki błonnika może wywołać wzdęcia i bóle brzucha, podrażnienie żołądka. Dotyczy to szczególnie suszonych roślin strączkowych i produktów pszennych. Dla osób o wrażliwym układzie pokarmowym zalecany jest błonnik rozpuszczalny w wodzie, pochodzenia owocowego. Błonnik może ograniczać wchłanianie niektórych korzystnych składników pokarmowych (np. żelaza, wapnia, cynku). W dużej dawce zmniejsza czasem skuteczne działanie leków.

wizu

Błonnik - jego rola w organizmie, najlepsze źródła i skutki niedoboru

Błonnik - jego rola w organizmie, najlepsze źródła i skutki niedoboru

Błonnik, choć nie jest w żaden sposób wchłaniany i przyjmowany przez organizm ludzki, pełni niezwykle istotne funkcje. To dzięki niemu możliwe jest oczyszczanie organizmu i utrzymanie w dobrej formie układu pokarmowego. Z kolei od kondycji tego układu zależy harmonijna, niezakłócona praca całego organizmu. Dlatego tak istotna jest prawidłowa, bogata w roślinne włókna dieta.

Błonnik zdrowszy, niż myśleliśmy. Pomaga w leczeniu choroby, na którą cierpi 3,5 mln Polaków

Dzięki badaniom międzynarodowego zespołu naukowców okazało się, że jedzenie produktów bogatych w błonnik ma o wiele większe korzyści dla organizmu, niż dotąd sądzono - zwłaszcza w przypadku osób cierpiących na cukrzycę typu 2.

Popraw metabolizm i pracę jelit: 5 doskonałych źródeł błonnika

By utrzymać wagę w ryzach, sprawnie trawić i po prostu dobrze czuć się we własnym ciele, każdego dnia potrzebujemy 20 do 40 g błonnika pokarmowego. Tymczasem większość Polaków nie zjada nawet 15 g. Okazuje się, że niedobór łatwo uzupełnić. Niektóre produkty spożywcze to prawdziwe bomby błonnikowe. Wśród nich znajdziesz nie tylko smaczne przekąski, ale także prawdziwe łakocie. Są dostępne przez cały rok. Możesz także ustalić, ile mają kalorii i czy obfitość błonnika to ich jedyna zaleta. Dla tych, co wolą czytać, poszerzona wersja artykułowa . Dołącz do serwisu Zdrowie na Facebooku!

Szparagi: mało kalorii, dużo błonnika

Szparagi: mało kalorii, dużo błonnika

naszych stołach. To dobrze, bo obecna w nich moc jest bezcenna! Szparagi, nie tylko na trawienie Szparagi to jednak nie tylko błonnik. Znajdziemy w nich duże ilość witam z grupy B, przede wszystkim B1 (0,106 mg na każde 100 g) i B6 (ok. 0,28 mg), oraz witaminę C (w 100g znajdziemy 67,8 mg). Tej ostatniej

Płatki gryczane: właściwości odżywcze, kaloryczność

Płatki gryczane: właściwości odżywcze, kaloryczność

). Wśród węglowodanów najwięcej jest skrobi (ok. 67 g) i błonnika pokarmowego (6 g), znajdziemy też niewielkie ilości cukrów prostych. Płatki gryczane to też źródło białka, przede wszystkim lizyny oraz leucyny. Płatki gryczane dostarczą nam mnóstwa witamin, w tym tych z grupy B, głównie B1 i B2 oraz

Otręby - jakie mają właściwości?

Otręby - jakie mają właściwości?

odsiana od mąki lub kaszy. I tak powstają nasze otręby.  Otręby zawierają przede wszystkim duże ilości błonnika , który dzięki swoim właściwościom poprawia perystaltykę jelit i oczyszcza organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii. Błonnik bowiem nie jest trawiony przez enzymy i jako

Produkty pełnoziarniste: rodzaje. Dlaczego warto włączyć je do diety?

Produkty pełnoziarniste: rodzaje. Dlaczego warto włączyć je do diety?

, fosfor. Natomiast od zewnątrz ziarno pokrywa łuska (zwana okrywą owocowo-nasienną), służąca do ochrony cennej zawartości. W łusce znajdziemy przede wszystkim błonnik oraz sole mineralne . Produkty pełnoziarniste powstają z całego ziarna zbóż, a więc zawierają okrywę nasienną, inaczej otręby, zarodki

Dziki ryż: właściwości. Jak gotować dziki ryż?

Dziki ryż: właściwości. Jak gotować dziki ryż?

: minerały -  potas, fosfor, magnez, cynk , wapń , żelazo , sód, miedź, mangan i selen witaminy -  B1, B2, B5, B6, PP, A, E, kwas foliowy błonnik pokarmowy substancje bioaktywne - w tym antyoksydanty Dziki ryż sprawdza się znakomicie jako danie wegetariańskie, a także w diecie bezglutenowej

Uchyłki jelita grubego: przyczyny, objawy, leczenie

Uchyłki jelita grubego: przyczyny, objawy, leczenie

około 40-50 roku życia u osób, które nieprawidłowo się odżywiają - w ich pożywieniu nie ma wystarczającej ilości błonnika , za to jest nadmiar tłuszczu, czerwonego mięsa i węglowodanów. Nawet co trzecia osoba po 60-tym roku życia może cierpieć z powodu uchyłków jelita grubego. Uchyłki dzieli się na

Złogi w jelitach: przyczyny, objawy. Jak oczyścić jelita?

Złogi w jelitach: przyczyny, objawy. Jak oczyścić jelita?

Złogi w jelitach - o co tutaj chodzi? Złogi w jelitach to inaczej kamienie kałowe, czyli niestrawione resztki jedzenia, zalegające w jelitach. Do utworzenia się takich złogów prowadzą częste zaparcia, nieprawidłowa dieta, uboga w błonnik. Jeżeli niestrawione reszki pokarmowe nie zostaną usunięte w

Zobacz wideo

Błonnik

Witam Mam pytanko: jaka jest różnica między: błonnik Fiberbond a błonnik z ziołami? Który z nich bardziej jest warty stosowania? Pozdrawiam Comsi

błonnik

Pyt. do dziewczyn, kt. maja doświadczenie z błonnikiem. Czy jak zjem błonnik w np jogurcie, to po takim posiłku mogę zjeść coś jeszcze? czy to, co zjem po błonniku zakłóci w jakiś sposób zadanie błonnika? Kupiłam sobie błonnik kakaowy, można go dodawac do jogurtu, mleka innych napojów i

Błonnik

Czy w Anglii jest błonnik w tabletkach jeśli tak to jak się nazywa,bo narazie mam z Polski błonnik z ananasem ale na długo mi nie wystarczy. -- Wcale nie jest łatwo śmiać się. O wiele łatwiej jest płakać: wystarczy jedna cebula.

błonnik

ilościach. Jak jeszcze mogę jej ułatwić zrobienie kupy?" i Pani doktor poradziła: Re: 8-miesięczniak- schemat i rozszerzanie diety barbara.gierowska 15.01.09, 00:19 zarchiwizowany Witam, No to moze kleik z nasion lnu,ew troche błonnika www.polskiblonnik.pl/polski/index.html Czy błonnik

błonnik

Witam moje pytanie dotyczy błonnika w jakich spozywczych produktach sie znajduje ?I które pomoga uzupełnic jego braki w organizmie?Dziekuje za odpisy

błonnik

Czy są jakieś przeciwwskazania do zażywania błonnika w tabletkach? /oprócz choroby jelit. np. colitis/

błonnik

czy jedząc produkty bogate w błonnik (otręby pszenne ) człowiek robi się jak balon, odnoszę wrażenie, że odkąd zaczęłam robić sobie jogurt z otrębami i śliwką, mój brzuch jest większy niż był

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!