Wszystko o:

błonnik

błonnik

Błonnik

Definicja: Błonnik pokarmowy jest nazywany także włóknikiem,. To zespół substancji zawartych w ścianach komórkowych roślin. Większość z nich to cukry złożone (polisacharydy), znane też pod indywidualnymi nazwami: celuloza, lignina, pektyny, hemicelulozy, gumy i śluzy.

Znaczenie błonnika dla zdrowia: Układ pokarmowy człowieka nie trawi błonnika, ani nie wchłania w klasyczny sposób, a zarazem jest mu on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Dowiedziono, że nie tylko usprawnia metabolizm, ale i zapobiega cukrzycy oraz nadwadze, chroni przed nowotworami układu pokarmowego i wspiera układ krążenia.

Najlepsze źródła błonnika: Suszone warzywa strączkowe, owoce jagodowe, pełnoziarniste produkty zbożowe

Ile błonnika w diecie? Przeciętny Polak spożywa dziennie ok. 15 g błonnika. WHO zaleca spożywanie codziennie 20-40 g błonnika.

Środki ostrożności: Nagłe dostarczenie organizmowi dużej dawki błonnika może wywołać wzdęcia i bóle brzucha, podrażnienie żołądka. Dotyczy to szczególnie suszonych roślin strączkowych i produktów pszennych. Dla osób o wrażliwym układzie pokarmowym zalecany jest błonnik rozpuszczalny w wodzie, pochodzenia owocowego. Błonnik może ograniczać wchłanianie niektórych korzystnych składników pokarmowych (np. żelaza, wapnia, cynku). W dużej dawce zmniejsza czasem skuteczne działanie leków.

Eliza Dolecka

Cała prawda o błonniku pokarmowym

Cała prawda o błonniku pokarmowym

Niemal wszyscy o nim słyszeli, wiedzą, że usprawnia pracę układu pokarmowego i jest zdrowy. A tak konkretnie? Czym np. różni się celuloza od ligniny i czy obie substancje są nam potrzebne? Czy błonnik pochodzący tylko z codziennej diety można przedawkować? Gdzie którego szukać?

Miałeś zawał? Pomóż sobie i pamiętaj o błonniku!

Szacuje się, że w Polsce zawał mięśnia sercowego dotyka ok. 100 tysięcy osób. Zdaniem badaczy, aby zmniejszyć ryzyko groźnych powikłań i nie doprowadzić do kolejnego ataku choroby, dieta osób po przebytym zawale powinna obfitować w błonnik. Najnowsze badania opublikowane w "British Medical Journal" dowodzą, że może on nie tylko poprawić jakość, ale i przedłużyć życie.

Błonnik witalny - środek na lepszą sylwetkę i zdrowie

Błonnik witalny jest naturalnym suplementem diety, polecanym w szczególności dla osób dbających o sylwetkę. To całkowicie naturalna substancja, którą pozyskuje się z dwóch roślin – babki jajowatej i babki płesznik. Błonnik naturalny w diecie to gwarancja m.in. poprawy pracy metabolizmu, oczyszczenia organizmu, a także polepszenia stanu zdrowia. Sprawdź jaka jest cena produktu i opinie na jego temat.

Dietetyczne triki: które działają, a które nie?

Dietetyczne triki: które działają, a które nie?

. Zaleca się, aby kobiety przyjmowały 2,7 l, a mężczyźni 3,7 l płynów dziennie (odpowiednio: 11 i 15 szklanek) - informuje serwis health.com. Człowiek to głównie woda. Niestety, wciąż o tym zapomina. Oto konsekwencje Warto spróbować, byle nie przesadzić " Błonnik nie jest absorbowany

Jak pić podczas odchudzania, żeby rozkręcić metabolizm i zachować dobrą formę?

Jak pić podczas odchudzania, żeby rozkręcić metabolizm i zachować dobrą formę?

odżywianie. Jeśli pił mało czy nie ćwiczył tak intensywnie, a teraz ćwiczy albo nie spożywał produktów bogatych w błonnik, a teraz to robi, rzeczywiście powinien zwiększyć ilość wypijanych płynów. W innych okolicznościach nie ma takiej konieczności" - przekonuje dietetyczka. Nawadnianie kontra

Daktyle - słodkie źródło energii. Wartości odżywcze i właściwości zdrowotne daktyli

Daktyle - słodkie źródło energii. Wartości odżywcze i właściwości zdrowotne daktyli

przesłodkich owoców - zwykle jemy jedynie kilka. Kaloryczność jednego średniego daktyla to około 30 kcal. Osoby na diecie odchudzającej nie powinny się zatem bać kilku daktylów dziennie. To świetna alternatywa dla słodyczy. Co więcej, zawartość błonnika pokarmowego sprawia, że zjedzenie kilku daktyli

Pistacje: jedz nie tylko dla przyjemności

Pistacje: jedz nie tylko dla przyjemności

Znakomity wpływ orzechów pistacjowych na proces trawienny wynika choćby ze sporej zawartości błonnika (ponad 6 g na 100 g). Wprawdzie są orzechy bogatsze w błonnik (np. laskowe - prawie 9 g), ale to i tak więcej niż w niejednej kaszy, uchodzącej za źródło optymalne. Wszystko o błonniku 15-letnie badania

Bogaty w błonnik, sycący i pożywny, a zarazem nie tuczy. Moda na hummus ogarnęła Polskę. Dlaczego warto go jeść?

Bogaty w błonnik, sycący i pożywny, a zarazem nie tuczy. Moda na hummus ogarnęła Polskę. Dlaczego warto go jeść?

Co to jest R10.4?

R10.4 określa tylko, że chodzi o ból brzucha. Proszę kontynuować diagnostykę u lekarza rodzinnego, lub zapisać się na konsultację w poradni gastrologicznej. W przypadku zaostrzenia objawów - proszę zgłosić się na SOR. Jako zalecenia ogólne proponuję - dużo płynów, dieta lekkostrawna, dużo błonnika

Problem z hemoroidami

? Mam hemoroidy zewnętrzne. Proszę o pomocW przypadku występowanie hemoroidów bardzo ważne jest przeciwdziałanie zaparciom, poprzez stosowanie odpowiedniej diety z dużą zawartością błonnika czy ewentualnie stosując preparaty zmiękczające stolec. Celem łagodzenia dolegliwości (świądu) można stosować

Zgrubienie przy odbycie

pracy plus kilka godzin siedzenia na rowerze [dojazdy do pracy], co pewnie sprzyja rozwojowi takich schorzeń. Dietę prowadzę raczej bogatą w błonnik, pełną warzyw i owoców. Czy może to być wczesne stadium ropnia okołoodbytniczego lub żylaków odbytu? Tak, jest to możliwe. Sugeruję wizytę u lekarza

Problem z wydaleniem stolca

błonnika w postaci owoców, warzyw, ziaren i orzechów. Istnieją również środki stosowane w zaparciach o innym mechanizmie niż laktuloza (zmiękczające stolec, działające poślizgowo) - proszę zapytać swojego lekarza rodzinnego o możliwość włączenia dodatkowego leku.Przy tak długotrwałej chorobie, jeżeli

Cholesterol

Jakie produkty skutecznie obniżają zły cholesterol?Do pokarmów najbardziej skutecznych w obniżaniu frakcji LDL cholesterolu (złego cholesterolu) należą przede wszystkim: 1. Pokarmy bogate w błonnik owies (płatki owsiane), jęczmień (kasza jęczmienna), fasola. 2. Ryby powinny być spożywane co

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: błonnik

Sama dieta nie przynosiła efektów, miałam ciągłe zaparcia i ciężko mi było schudnąć. Dlatego u mnie doszedł colon slim, zawiera łupinę babki jajowatej, która dostarcza sporo błonnika oraz melonowiec i glukomannan. Efekty dosyć szybko widziałam.

Re: Dieta dla dziecka - bogata w błonnik

A zupy kremy? Podane z grzanka czy groszkiem ptysiowym są dla dzieci atrakcyjne. To bogactwo błonnika i można sifmir lniane dodać dyskretnie

Re: Dieta dla dziecka - bogata w błonnik

Jak dla mnie rewelacja, mam już 2 bo jeden zabrałem na działkę aby nie wozić co 2 tyg. Fakt że zwiększyłem ilość błonnika wg zaleceń, a podnóżek squatty potty załatwił sprawę. Pozbyłem się problemu z hemoroidami a miałem straszny problem co kilka miesięcy. Na maści i inne leki wydawałem dość sporo

Re: Dieta dla dziecka - bogata w błonnik

Błonnik ogranicza przyswajanie mikroelementów, więc w przypadku niejadka nie jest to dobry pomysł. Dawaj więcej owoców, one zawierają pektyny, które działają rozluźniająco. No i niech więcej pije, ale nic słodkiego. Ja bym po prostu drastycznie obcięła cukier w diecie. Sądzę, że wtedy dziecko w

Re: Dieta dla dziecka - bogata w błonnik

jedzenia nie karami czy nagrodami. Można prosić aby pomógł w przygotowaniu posiłku. Niech coś umyje, coś pokrojonego wrzuci do miski, niech wymiesza ciasto na naleśniki itp. Błonnik możesz przemycić w naleśnikach. Dodaj mąkę razową lub zarodki pszenne. Kurczaka panieruj w płatkach owsianych lub otrębach

Re: błonnik

Odkąd zacząłem stosować dietę bogatszą w błonnik chatawujatoma.net/node/138 moje kiszki mają się znacznie lepiej :) Pozdrawiam

Re: błonnik

Tutaj masz wiele interesujących informacji na temat błonnika:

Re: błonnik a wzdęcia - proszę o pomoc

zmieniłem chlebek na Żytni z ziarnami słonecznika ,voraz 2x1 Sanprobi IBS po czterech miesiącach jest OK :)

Centrum Informacji o Leku - Publikacje - Zaparcia ? przyczyny powstawania i leczenie.

objawem, a nie chorobą. Prawie każdy w jakimś momencie swojego życia doświadcza zaparcia. Zazwyczaj typową przyczyną zaparć jest dieta uboga w błonnik. Większość trudności w oddawaniu stolca jest tymczasowa i nie jest to sprawa poważna. Zrozumienie przyczyn zaparć, zapobieganie im i leczenie może w

Centrum Informacji o Leku - Zapytaj o leki - Bisacodyl

uwalnianiu i posiadające otoczkę dojelitową dają łagodniejsze działania niepożądane. [4],[5]. Aby pomóc zwalczyć zaparcia powinna Pani przede wszystkim stosować odpowiednią dietę (np. dużo pokarmów bogatych w błonnik, duża ilość płynów) plus ćwiczenia fizyczne. Dopiero gdy powyższe środki nie zadziałają

Centrum Informacji o Leku - Publikacje - Interakcje leków ziołowych

(Inhibitory proteazy) Interakcje Zmniejszenie dostępności biologicznej ? Wchłanianie (substancje zawierające śluzy, błonnik,  ? p-glikoproteina) ? Metabolizm (? CYP 450) ? Eliminacja (leki moczopędne, przeczyszczające) Potęgowanie dostępności biologicznej ? Wchłanianie (Zingiber officinale) ? Metabolizm

Centrum Informacji o Leku - Zapytaj o leki - Simgal

rozpuszczalny błonnik (pektyny) takie jak: babka płesznik, guma guar, preparaty zawierające białko sojowe. Uwaga. Jeżeli lekarz wypisał Pani lek ? Simgal, nie można go odstawić lub też zastąpić innymi preparatami bez konsultacji z lekarzem!!! Źródła: Charakterystyka Produktu Leczniczego Zocor Informacja

Pomiary i kontrola ciśnienia krwi.

diety na lżejszą, bogatą w błonnik, witaminy i składniki mineralne oraz codzienna aktywność fizyczna mogą zdziałać prawdziwe cuda. Ważna jest jednak wytrwałość i cierpliwość w codziennych wysiłkach z tym związanych oraz przede wszystkim regularne badanie i pomiary ciśnienia krwi. Prawidłowe ciśnienie

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!