Wszystko o:

błonnik w pokarmach

błonnik

Błonnik

Definicja: Błonnik pokarmowy jest nazywany także włóknikiem,. To zespół substancji zawartych w ścianach komórkowych roślin. Większość z nich to cukry złożone (polisacharydy), znane też pod indywidualnymi nazwami: celuloza, lignina, pektyny, hemicelulozy, gumy i śluzy.

Znaczenie błonnika dla zdrowia: Układ pokarmowy człowieka nie trawi błonnika, ani nie wchłania w klasyczny sposób, a zarazem jest mu on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Dowiedziono, że nie tylko usprawnia metabolizm, ale i zapobiega cukrzycy oraz nadwadze, chroni przed nowotworami układu pokarmowego i wspiera układ krążenia.

Najlepsze źródła błonnika: Suszone warzywa strączkowe, owoce jagodowe, pełnoziarniste produkty zbożowe

Ile błonnika w diecie? Przeciętny Polak spożywa dziennie ok. 15 g błonnika. WHO zaleca spożywanie codziennie 20-40 g błonnika.

Środki ostrożności: Nagłe dostarczenie organizmowi dużej dawki błonnika może wywołać wzdęcia i bóle brzucha, podrażnienie żołądka. Dotyczy to szczególnie suszonych roślin strączkowych i produktów pszennych. Dla osób o wrażliwym układzie pokarmowym zalecany jest błonnik rozpuszczalny w wodzie, pochodzenia owocowego. Błonnik może ograniczać wchłanianie niektórych korzystnych składników pokarmowych (np. żelaza, wapnia, cynku). W dużej dawce zmniejsza czasem skuteczne działanie leków.

wizu

Błonnik - jego rola w organizmie, najlepsze źródła i skutki niedoboru

Błonnik - jego rola w organizmie, najlepsze źródła i skutki niedoboru

Błonnik, choć nie jest w żaden sposób wchłaniany i przyjmowany przez organizm ludzki, pełni niezwykle istotne funkcje. To dzięki niemu możliwe jest oczyszczanie organizmu i utrzymanie w dobrej formie układu pokarmowego. Z kolei od kondycji tego układu zależy harmonijna, niezakłócona praca całego organizmu. Dlatego tak istotna jest prawidłowa, bogata w roślinne włókna dieta.

Cukier

Cukry proste są węglowodanami stanowiącymi źródło energii (kalorii). Węglowodany tworzą skrobię i błonnik. Podczas procesu trawienia wszystkie węglowodany, poza błonnikiem, są rozkładane do cukrów prostych. Cukry proste i skrobia występują w wielu pokarmach, które poza tym zawierają także inne składniki. Ich przykładami są: mleko, owoce, niektóre warzywa, pieczywo, płatki, zboża.

Co przyspiesza metabolizm? 10 najlepszych sposobów

Co przyspiesza metabolizm - to pytanie, które zadają sobie nie tylko osoby, które są na diecie i starają się zrzucić zbędne kilogramy. Sprawna przemiana materii to sposób na dobre samopoczucie i zdrowie, dlatego warto zadbać o to, żeby organizm działał na pełnych obrotach. Do kwestii przyspieszenia przemiany materii najlepiej podejść kompleksowo i połączyć odpowiednią dietę z aktywnością fizyczną.

Ujemny bilans kaloryczny: jak wyliczyć. Ile można schudnąć?

Ujemny bilans kaloryczny: jak wyliczyć. Ile można schudnąć?

zgromadzony w wątrobie, mięśniach, a także w tkance tłuszczowej. Jeżeli dieta redukcyjna ma być stosowana przez dłuższy czas, ważne jest, żeby była ona odpowiednio zbilansowana. Dieta redukcyjna Dieta redukcyjna, czyli taka, podczas której spożywa się mniej kalorii niż potrzebuje organizm, to najbardziej

Oczyszczanie organizmu - kiedy i jak oczyścić organizm?

Oczyszczanie organizmu - kiedy i jak oczyścić organizm?

oczyszczania i kilka dni przed, powinny zaprzestać palenia. W trakcie przygotowywania do detoksu warto stopniowo wprowadzać do diety lekkostrawne posiłki, takie jak warzywne zupy, sałatki warzywne i owocowe oraz koktajle . W diecie nie może zabraknąć produktów bogatych w błonnik , takich jak różne rodzaje

Kasza pęczak - bogactwo smaku i wartości odżywczych

Kasza pęczak - bogactwo smaku i wartości odżywczych

sposób obróbki wyróżnić można kilka rodzajów, są to między innymi: kasza pęczak, kasza łamana oraz perłowa. Pierwsza z wymienionych jest rodzajem kaszy, którą wyrabia się z ziarna jęczmienia zwyczajnego. Niski poziom obróbki ziaren sprawia, że gotowy produkt bogaty jest w błonnik , białko , a także

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać?

Dieta w zespole jelita nadwrażliwego - co jeść, a czego unikać?

pokarmu - oznacza to, że różne produkty mogą łagodzić bądź zaostrzać dolegliwości. W zależności od typu choroby wprowadza się różne modyfikacje dietetyczne. Zespół jelita drażliwego może mieć postać biegunkową, zaparciową i mieszaną. Warto podkreślić, że głównym elementem leczenia jest postępowanie

Jak pić podczas odchudzania, żeby rozkręcić metabolizm i zachować dobrą formę?

Jak pić podczas odchudzania, żeby rozkręcić metabolizm i zachować dobrą formę?

uzależnione jest od wody - w przeciwnym razie mogą wystąpić wzdęcia" - tłumaczy dietetyczka. Skąd ten efekt? "Błonnik pokarmowy można porównać do twardej morskiej gąbki. Sam w sobie jest bezużyteczny, po przyjęciu go z pokarmem naciska na ściany przewodu pokarmowego, nie jest w stanie przemieścić

Dieta 1500 kilokalorii - czy jest skuteczna?

Dieta 1500 kilokalorii - czy jest skuteczna?

intensywnych, długotrwałych ćwiczeń, ale wysiłek trwający około 30 minut sprawi, że utrata kilogramów będzie szybsza, a sylwetka będzie lepiej wyglądała. Spożywanie odpowiedniej ilości błonnika W diecie 1500 kalorii nie może zabraknąć błonnika pokarmowego , który wpływa pozytywnie na procesy trawienne i

Co to są węglowodany? Jakie produkty są bogate w cukry?

Co to są węglowodany? Jakie produkty są bogate w cukry?

. Przez te pierwsze są wytwarzane w procesie fotosyntezy. Ludzie, podobnie jak zwierzęta, produkują niektóre z tych związków, ale zdecydowanie większość trafia do naszego organizmu z pokarmem pochodzenia roślinnego. Nie od dziś wiadomo, że węglowodany są związkami wysokoenergetycznymi, gdyż zysk

Cholesterol

Jakie produkty skutecznie obniżają zły cholesterol?Do pokarmów najbardziej skutecznych w obniżaniu frakcji LDL cholesterolu (złego cholesterolu) należą przede wszystkim: 1. Pokarmy bogate w błonnik owies (płatki owsiane), jęczmień (kasza jęczmienna), fasola. 2. Ryby powinny być spożywane co

Rozpoznanie rzekomo błoniaste zapalenie jelit

małych posiłków opartych na lekkostrawnych potrawach zawierających małą ilość błonnika (banany, ryż, ziemniaki, gotowane warzywa, makaron). Należy ostrożnie wprowadzać do diety nabiał a także unikać pokarmów smażonych, tłustych lub pikantnych.

Problem z wydaleniem stolca

odpowiednią dietę, która może pomóc zmienić konsystencję stolca? Podstawowym czynnikiem, o którym należy pamiętać jest odpowiednie nawodnienie - należy spożywać około 2 litrów wody dziennie (choć jest to niejednokrotnie problem dla osób z zaburzeniami mikcji). Wśród spożywanych pokarmów powinno być dużo

Kłopoty z wypróżnianiem

oczyszczenia jelita grubego z mas kałowych, że musi upłynąć dodatkowych kilka dni zanim możliwe będzie fizjologiczne wypróżnienie. Sugeruję, aby włączyła Pani do diety pokarmy bogatoresztkowe zawierające dużo błonnika (dokładne informacje na temat zalecanych produktów znajdzie Pani tutaj: http

Silny ból brzucha i brak stolca

czego to jest. Oczywiście dzisiaj nic nie jadłam bo nie dam rady chodzić. Rytm wypróżnień jest uzależniony znacząco od diety i trybu życia - znaczenie ma nie tylko ile, ale przede wszystkim co jemy. W przypadku stosowania diety ubogoresztkowej (mało pokarmów tłustych, mało błonnika) stolec może być

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

Re: Coś dla ciała czyli zdrowa kąpiel

Odporność Wzmocnieniu odporności sprzyja: - zrównoważona dieta bogata w witaminy i minerały - utrzymanie w dobrej kondycji flory bakteryjnej w żołądku i jelitach - spożywanie pokarmów z błonnikiem, otręby, płatki owsiane, rośliny strączkowe oraz produktów dostarczających bakterii kwasu mlekowego

Re: I nas nie omijały zarazy czyli jak kiedyś lec

Odporność Wzmocnieniu odporności sprzyja: - zrównoważona dieta bogata w witaminy i minerały - utrzymanie w dobrej kondycji flory bakteryjnej w żołądku i jelitach - spożywanie pokarmów z błonnikiem, otręby, płatki owsiane, rośliny strączkowe oraz produktów dostarczających bakterii kwasu mlekowego

Re: czy komus udalo sie schudnac tylko na diecie?

Bez ćwiczeń można schudnąć zmieniąjąc na stałe styk życia, chodząc wszędzie na piechotę, nie używając windy, jedząc zdrowe pokarmy, któe nam smakują, np. kasze z warzywami i jajkiem, dużo minerałów w diecie i błonnika, które chamują apetyt. ---------------- chudnij zdrowo

Re: wrzutu insuliny

www.crazynauka.pl/co-to-jest-szuryzm-antynaukowy/ Kał człowieka zawiera (w przybliżeniu): niestrawione resztki pokarmu takie jak błonnik oraz obumarłe komórki wyściełające ścianki jelit ? 10

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!