Wszystko o:

sód i potas

podpis główki

Sód

Pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Reguluje on gospodarkę wodną ciała. Jest także przekaźnikiem w układzie nerwowym, bierze udział w metabolizmie białek i węglowodanów, utrzymuje odpowiednie ciśnienie w naczyniach. Zbyt duża podaż sodu w diecie wpływa na podwyższenie ciśnienia tętniczego.

Niedobór sodu powoduje m.in.: niewydolność wątroby bądź serca, zmęczenie, utrate apetytu i łaknienia, skurcze mięśni, upośledzenie koncentracji i uwagi oraz zdolności zapamiętywania, odwodnienie, spadek ciśnienia krwi, ból głowy.

Źródła sodu w pokarmach: najwięcej w soli stołowej, sporo jest też w serach i wędlinach.

kaole

Renina - jaką pełni rolę

Renina - jaką pełni rolę

Renina to enzym wytwarzany przez nerki. Ma on szczególne znaczenia dla utrzymania prawidłowego stężenia sodu oraz potasu w organizmie. Dodatkowo ma zdolność podnoszenia ciśnienia krwi. Co jeszcze potrafi i dlaczego jest taka ważna?

Smak słony - skarbnica soli mineralnych

Słony, mimo swojej nie najlepszej renomy, sam w sobie wcale nie jest niezdrowy. Bez niego życie nie mogłoby istnieć. Smak ten to informacja, że w danym produkcie skrywają się sole mineralne: sód i potas. Ma wpływ na regulację gospodarki wodnej, zapobiega odwodnieniu, wspomaga układ nerwowy i mięśnie. Szkodliwy jest, a i owszem, ale nadmiar. Poznaj dwie strony medalu.

Niektórych minerałów potrzebujemy niewiele, tyle, ile może dostarczyć np.

odpowiedni dodatek do kanapki. Innych całkiem sporo. Ze względu na zapotrzebowanie organizmu składniki mineralne podzielono więc na dwie grupy: makroelementy i mikroelementy, inaczej zwane pierwiastkami śladowymi. Dzienne zapotrzebowanie na makroelementy (wapń, magnez, potas, sód, fosfor i chlor) osoby dorosłej przekracza 100 mg. Na mikroelementy (w tym: żelazo, cynk, chrom, jod, selen, miedź, siarka) nie przekracza 100 mg.

Masz apetyt na czekoladę? Twój organizm potrzebuje magnezu! Zdrowe zamienniki śmieciowego jedzenia

Masz apetyt na czekoladę? Twój organizm potrzebuje magnezu! Zdrowe zamienniki śmieciowego jedzenia

warzywa i owoce bogate w potas, magnez, sód i wapń. To przede wszystkim pomidory, brokuły, awokado, banany i suszone morele. Uzupełniaj też regularnie płyny. Cukinia składa się głównie z wody, a mimo to jest źródłem wielu witamin Szybko tyjesz? Nie możesz zasnąć? Pękają ci usta? Sprawdź, których

Woda pitna to nie tylko tlen i wodór. Co w niej pływa?

Woda pitna to nie tylko tlen i wodór. Co w niej pływa?

odczuwalne wsparcie. Substancje zawarte w wodzie dzielimy na główne, tzw. makroelementy - przede wszystkim wapń, magnez, potas, sód, substancje podrzędne, czyli nieorganiczne związki azotu, żelazo, krzemiany, oraz substancje organiczne i pierwiastki śladowe, czyli mikroelementy. Wapń i magnez - dobre nie

Sok z cebuli: na włosy, na twarz, przeciw infekcjom. Jak go zrobić?

Sok z cebuli: na włosy, na twarz, przeciw infekcjom. Jak go zrobić?

trądzikiem. Dołącz do Zdrowia na Facebooku! Sok z cebuli: wartości odżywcze Skąd ta magiczna moc cebuli? Ma ona mnóstwo cennych składników - witaminę C , E , K , a także witaminy z grupy B (na przykład PP). Zawiera cynk , magnez , potas , fosfor, sód i wapń . Zapach cebuli, którego nie sposób

Len - zastosowanie i właściwości lecznicze lnu

Len - zastosowanie i właściwości lecznicze lnu

. W 7 gramach siemienia lnianego znajduje się wiele cennych minerałów, są to między innymi: potas (57 mg), fosfor (45 mg), magnez (27 mg), wapń (18 mg), sód (2 mg), żelazo (0.4 mg). Nasiona lnu są również źródłem witamin takich jak witamina E , K , B6, niacyna, tiamina czy kwas foliowy. Len

Badanie elektrolitów (jonogram) - co warto o nim wiedzieć?

Badanie elektrolitów (jonogram) - co warto o nim wiedzieć?

elektrolity to: sód potas magnez wapń. Elektrolity odpowiedzialne są za transport wody przez błony komórkowe. Właśnie dlatego utrzymywanie ich odpowiedniego poziomu jest tak istotne. Ich ładunek elektryczny niejako przyciąga wodę, pomagając ją później rozprowadzić po całym ciele. Z uwagi na fakt, że organizm

Sztuczny słodzik powoduje raka, a sól choroby serca? Obalamy 9 mitów o produktach spożywczych, które rzekomo szkodzą

Sztuczny słodzik powoduje raka, a sól choroby serca? Obalamy 9 mitów o produktach spożywczych, które rzekomo szkodzą

krążenia, w tym miażdżycy . Faktycznie, zawierają cholesterol, ale też wiele witamin (A, D, E, K, B2 i B12), składniki mineralne (cynk, fosfor, luteinę, magnez, miedź, potas, selen, sód, wapń, żelazo) i przede wszystkim pełnowartościowe białko oraz zdrowe tłuszcze i nienasycone kwasy tłuszczowe omega-3

Brzoskwinia - owocowy przebój lata. Wartości odżywcze i właściwości lecznicze brzoskwini

Brzoskwinia - owocowy przebój lata. Wartości odżywcze i właściwości lecznicze brzoskwini

, fosfor, bor, jod, sód i mangan. Brzoskwinie: właściwości zdrowotne Brzoskwinie są lekkostrawne. Składają się głównie z wody; dodatek błonnika sprawia, że są ratunkiem dla osób cierpiących na zaparcia. Mają delikatne właściwości przeczyszczające i moczopędne, pomagają w oczyszczaniu organizmu. Brzoskwinie

Górna granica potasu i sodu

Mam górną granice potasu i sodu. Co mogę zrobić aby ją obniżyć? Boli mnie głowa, mam wrażenie, że zaraz zemdleje, kładę się spać i bolą mnie nogi od kolana do stóp włącznie chwilami i w klatce piersiowej. Co robić?Czy oprócz badania poziomu elektrolitów były wykonywane inne badania laboratoryjne? I

Bóle stawów i kości

. Boli mnie nadgrastek jak podnoszę zbyt ciężki talerz. Nie mogę siedzieć za długo w jednej pozycji bo wszystko boli. Moje kości "strzelają" przy przysiadzie czasem sprawia mi to ból. Byłam już u kilku lekarzy. Robiłam takie badania jak ASO, TSH, CRP, morfologia, mocz, kwas moczony, magnez, potas, sód

Jak skutecznie wyleczyć PCOS? Jakie szanse na ciąże?

sposób na zapłodnienie i donoszenie ciąży?Moim zdaniem Twoje dotychczasowe postępowanie jest błędne.Powinnaś leczyć nerki(płodność) unikając białek zwierząt i wzmacniając je fasolą,czereśniami,solą(unikać tzw.soli warzonej) bo to jest sód-sód jest antagonistą potasu. Sól to; kamienna,morska,alpejska

Hipokalemia - co jeść?

. Aby utrzymywać odpowiednio wysoki poziom potasu powinien Pan włączyć do swoich posiłków warzywa i owoce bogate w ten pierwiastek fasolę, szpinak, banany, pomidory. Jako profilaktykę napadów, oprócz stosowania diety ubogosodowej i ubogowęglowodanowej wskazane jest również stosowanie leków

Biegunki i kołatanie serca

innych domowników.Uważam, że powinna Pani wykonać badania, które pozwolą rozpoznać przyczynę dolegliwości, czyli przede wszystkim: morfologię, OB, CRP a także TSH (do oceny funkcji tarczycy), jonogram (do oceny elektrolitów, a w szczególności sodu, potasu i wapnia) i EKG (do oceny czynności serca

Nie znalazłeś tego, czego szukasz? Zapytaj użytkowników

wyniki - kwas foliowy, wapń, magnez, sód, potas

Zbadałam dodatkowo kwas foliowy, tak jak radziłyście, do tego sód, potas, wapń i magnez. Magnez 0,8 (0,7-1,1) Potas 4,15 (3,5-5) Sód 140,4 (136-145) Wapń całkowity 9,4 (8,4-10,4) Kwas foliowy 5,10 (3,5-20) Kwas foliowy też dosyć nisko, wypadałoby włączyć jakiś suplement? Biorę od 9 dni D3 10000

wodorotlenek potasu opis +różnice z sodu

Potzrebuję opisu wodorotlenku potasu i jego różnic z wodorotlenkiem sodu, pomoże ktoś?

Re: wodorotlenek potasu opis +różnice z sodu

wodorotlenków - sodu skleja szkło, potasu nie. Wodorotlenek potasu jest wykorzystywany w akumulatorach niklowo-kadmowych, sodu nie. Potasu jest wykorzystywany do produkcji kakao i czekolady, sodu nie.

Re: A może wątek kulinarny X

Korzeń tej rośliny to bogactwo witaminy A, B,C oraz potas, wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez. siarka, mangan i fitoncydy -- :serce:

Re: Świąteczne przepisy kulinarme III

Korzeń tej rośliny to bogactwo witaminy A, B,C oraz potas, wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez. siarka, mangan i fitoncydy -- :serce:

Re: Śląskie smaki - przepisy kulinarne

Korzeń tej rośliny to bogactwo witaminy A, B,C oraz potas, wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez. siarka, mangan i fitoncydy -- :serce:

Re: Zielono mi - jarmuż, seler naciowy, awokado s

Korzeń tej rośliny to bogactwo witaminy A, B,C oraz potas, wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez. siarka, mangan i fitoncydy -- :serce:

Re: I nas nie omijały zarazy czyli jak kiedyś lec

Korzeń tej rośliny to bogactwo witaminy A, B,C oraz potas, wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez. siarka, mangan i fitoncydy -- :serce:

Re: Coś dla ciała czyli zdrowa kąpiel

Korzeń tej rośliny to bogactwo witaminy A, B,C oraz potas, wapń, fosfor, sód, żelazo, magnez. siarka, mangan i fitoncydy -- :serce:

Przeczytaj więcej o zdrowiu:

Ból pleców

Powiedz, gdzie i jak boli, podpowiemy, dlaczego

Naturalne dopalacze

Dodają energii, przywracają świeżość umysłu, usuwają zmęczenie

10 zawodów

które najczęściej prowadzą do depresji. Strzeż się!